Wednesday 10 July 2013

Rahmat, Pengampunan, Pembebasan dari api neraka.

Acapkali tibanya kedatangan bulan yang mulia ini, pastinya diri ini "di ingatkan dengan sendirinya" beberapa pesanan. 

bak kata Imam Hassan Al-Basri:

"Jadilah kamu hamba Allah (yang beribadah sepanjang masa, tempat dan suasana) jangan menjadi hamba Ramadhan (yang hanya tekun beribadah di bulan Ramadhan)"

Betul. Ramai di antara kita berlumba "memecut laju di "highway pahala" dengan bertiketkan bulan Ramadhan"..Namun bila tibanya bulan lain kita kembali ke landasan yang paling perlahan. Atas sebab apa..? Ramadhan telah berlalu?..Sebab tu diri ni sering di ingatkan jangan jadi Hamba-Nya hanya di bulan Ramadhan. Perlu istiqamah dan merenung khilaf diri. Yang mana boleh diperbetulkan kita perbetulkan.

"Rasulullah S.A.W pn ada pesan:

Dari Umar bin Khathab R.A berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesunggunya segala amalan itu tergantung pada NIATnya. dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang ia niatkan. Maka barang siapa yang hijrahnya kerana Allah dan rasulNya, ia akan sampai pada Allah dan RasulNya. dan barang siapa hijrahnya menuju dunia yang akan di perolehnya atau menuju wanita yang akan dinikahinya, ia akan mendapatkan apa yang dituju. (HR : Bukhari & Muslim)" (http://charkoeyteowgirl89.blogspot.com/)

Akhir kata : Semua amalan kita bergantung pada niat. Kalau niat kita nak mencari keredhaan-Nya, pasti dia akan tunjuk dan bimbingkan.

No comments:

Post a Comment